Groetjes vanuit Zuid-Afrika

24 oktober 2010 - Nieu-bethesda, Zuid-Afrika

Hey allemaal,

Groetjes vanuit Zuid-Afrika! Op dit moment zitten we op een schaapsboerderij nabij het stadje Nieu Bethesda, middenin de Grote Karoo (halfwoestijn). We worden hier erg goed verzorgd door de gastheer en gastvrouw en hebben onze eigen 'woning' in een voormalige stal. De boerderij ligt erg afgelegen en het is hier zelfs niet nodig om auto's af te sluiten! Gelukkig zijn we nu ook weer niet zover van de bewoonde wereld dat we geen internet hebben en we hebben nu dus eindelijk wat meer foto's kunnen plaatsen. :)

Een samenvatting van de afgelopen week:

De braai die Klaas in St. Lucia voor ons georganiseerd heeft, was een groot succes. Maiskolven, salades, tosti's, goed vlees... Dit gaan we deze reis dus zeker nog eens doen! Op zondagochtend, onze laatste dag in St. Lucia, hebben we per boot een mooie rondvaart gemaakt met als doel veel crocs en hippo's te spotten. Hierin zijn we zeker geslaagd. Terwijl we genoten van een ontbijtje op de boot, waren de nijlpaarden maar enkele meters van ons verwijderd! Na de boottocht zjn we doorgereden naar de Bloedrivier, waar een grote strijd tussen een groep voortrekkers en 40.000 Zulukrijgers heeft plaatsgevonden. De voortrekkers hebben deze strijd op wonderbaarlijke wijze gewonnen en de nabijgelegen rivier dankt zijn naam aan al het geronnen bloed van de Zulu's. We hebben hier de musea bezocht voor beide strijdkampen, erg indrukwekkend. Laat in de avond zijn we aangekomen in het plaatsje Ladysmith, waar we hebben overnacht in het Royal Hotel.

Vanuit Ladysmith zijn we de dag erna (maandag) doorgereisd naar het stadje Bulwer, waar we drie nachten verblijven. Ons hotel is gelegen aan de voet van de Drakensbergen en er is hier vanalles te beleven: zwemmen, paardrijden, wandeltochten, tennis, squash etc. Bij aankomst is Janneke lekker bij het zwembad gaan zitten en heeft Linda een wandel-/klimtocht gemaakt naar oude rotsschilderingen van bosjesmannen. 's Avonds heerlijk gegeten (er zijn hier twee hele lieve koks) en dartles gekregen van Arjen en Brian, twee van onze reisgenoten.

Dinsdag hebben we per 4x4 de lange tocht gemaakt door de Sani Pass. Via hobbelige zandwegen en veel haarspeldbochten zijn we uiteindelijk terecht gekomen bij de grens van Lesotho. Hier hebben we iets gegeten en gedronken in het hoogstgelegen café van Afrika. Daarna zijn we doorgereden naar een heel klein dorpje in Lesotho en hebben we uitleg gekregen over het zware leven in de bergen. Lesotho is een van de armste landen ter wereld en de temperatuur in de bergen is het grootste deel van het jaar ontzettend laag. In het dorpje dat wij bezochten, leeft men van het toerisme en de verkoop van brood en bier aan rondtrekkende schaapsherders. Van dit brood en bier hebben we mogen proeven en het brood smaakte zeker niet slecht! Het bier daarentegen was niet echt om over naar huis te schrijven ;)

Op woensdag voelde Janneke zich helaas niet zo goed en daarom heeft ze het de hele dag rustig aan gedaan. Linda heeft 's ochtends een paardrijtocht gemaakt door de omgeving en 's middags gewandeld door de bossen. Hierna was Janneke gelukkig alweer wat opgeknapt en hebben we samen voor supporter gespeeld bij het spelletje 'bowls'. De mannen in onze groep kregen maar geen genoeg van dit 'enerverende' spel (jeu de boules met ballen met de vorm van Edammer kaasjes). Na een tijdje werd de spanning ons toch teveel en was het tijd voor opnieuw een braai. Deze haalde het echter in de verste verte niet bij die van Klaas! Na de braai hebben we een spooktocht gevolgd door het hotel. In het Mountain Park Hotel schijnen namelijk meerdere 'interactieve' geesten rond te dolen. De tocht werd natuurlijk expres op de laatste avond georganiseerd, omdat er anders niemand meer zou durven overnachten. Gelukkig bleek onze verdieping een goede geest te hebben en hebben we wederom heerlijk geslapen. :P

Donderdag hebben we de lange rit gemaakt naar het Eagle's Ridge Hotel. Onderweg kregen we helaas problemen met onze bus, maar gelukkig wist Joshua dit uiteindelijk te verhelpen. dit zorgde echter wel vopr wat vertraging en daarom kwamen we pas erg laat aan bij ons hotel. Hier hebben we gekookt, gedanst en gezongen met vrouwen van de Xhosa-stam. Janneke heeft geassisteerd bij het vermalen van mais voor het brood. Erg zwaar werk!

De ochtend daarop zijn we een mooie wandeling gaan maken richting een waterval. Dit bleek nog best een klim te zijn, maar het was zeker de moeite waard. Hierna zijn we snel de bus ingesprongen voor de rit naar het plaatsje Cradock. Met de bus hebben we een rondrit gemaakt door het Mountain Zebra NP, een park opgericht ter bescherming van de zeldzame bergzebra. We hebben hier, naast veel bergzebra's en andere dieren, een prachtige zonsondergang gezien! Hierna zijn we aangekomen bij ons 'paleisje' genaamd "Out of Africa", een ontzettend groot huis voor ons alleen. Iedereen in de groep kreeg zo'n prachtig ruim huis toegewezen en we hadden hier allemaal wel langer dan één nacht willen blijven!

Zaterdagochtend zijn we richting Nieu Bethesda gereden en hebben we het 'Owl House' bezocht, een huis vol glaskunst en sculpturen. Daarna hebben we gepicknickt bij een vrouw die een stokstaartje in haar tuin had rondlopen. Linda heeft nog even met het diertje geknuffeld, maar hij was toch vooral geinteresseerd in eten! Vervolgens doorgereden naar de schaapsboerderij, waar o.a. ook varkens, ganzen, honden en koeien rondlopen. 's Middags hebben we rondgewandeld over het erf, samen met onze 'gids': een border collie die niet van onze zijde week.

De tijd vliegt hier echt voorbij: nog maar iets meer dan een week te gaan! We vermaken ons prima en de groep is echt geweldig. Jong of oud, met iedereen klikt het. We zullen hen nog gaan missen als we weer thuis zijn. ;)

Na ons bezoek vorige week aan het Zulu-dorpje hebben we Klaas en Joshua gevraagd ons wat lessen te geven in Zulu. Joshua spreekt 16 (!) talen en hij beleeft er ogenschijnlijk veel plezier aan om ons te horen stuntelen met de taal. Het is nu al ontzettend laat en daarom:

Lala Kahle (weltrusten)!

We missen jullie,

Janneke en Linda

1. Lotte en Derrick:
    eey,

Weer mooie verhalen en foto's , de tijd vliegt inderdaad voorbij! dus geniet er nog maar volop van, heel veel plezier nog!

x lot
  2. José en André:
    heej zus,

hoe gaat het daar? Leuk je ff gesproken te hebben aan de telefoon. Hier is het vies weet, hele dag regen, regen en nog eens regen. Mja dat helpt me wel met leren enzo haha. haha xD die foto met wees asseblief geduldig is wel tof.
    Liesje staat naast me samen met rakkie.. ze zullen je wel verwelkomen maandag. Nou tot over 2 daagjes!
    kuss, Stef en Kim
  3. Ruud:
    30 oktober 2010
    Hey Janneke (en Linda :))

Leuk verhaal weer hoor. Klinkt alsof de groep heel gezellig is en jullie daar mooie avonturen beleven. De foto's zien er wederom ook errug mooi uit.

Jammer Janneke dat jij net terugkomt wanneer ik vertrek. In december moeten we maar weer eens samen eten ofzo en reisverhalen uitwisselen. Veel plezier de laatste dagen.

groetjes,
    Ruud