Onze laatste dagen, Cape Town!

1 november 2010 - Schiphol, Nederland

Ons avontuur zit erop! Onze laatste week in Zuid-Afrika is echt voorbij gevlogen.

Woensdag hebben we de lange reis gemaakt van Oudtshoorn naar Kaapstad. Onderweg hebben we een stop gemaakt in Hermanus, bekend vanwege de walvissen die hier tussen juni en november hun jongen grootbrengen. Het weer werkte niet echt mee, maar Linda heeft met een klein groepje toch besloten om op een boot naar walvissen te gaan speuren. Janneke is achtergebleven aan wal en heeft hier wat rondgeneusd in winkeltjes. De georganiseerde walvistocht was erg geslaagd: in totaal waren er waarschijnlijk wel twintig walvissen te zien, waaronder een paar moeders met hun jongen. Het is een spectaculair gezicht om een kop, vin of staart boven het water uit te zien komen! Hierna zijn we doorgereden naar Kaapstad via een schitterende route langs de kustlijn en begon het zonnetje weer te schijnen. In de verte konden we lang van tevoren de Tafelberg al onderscheiden. Bij aankomst in Kaapstad hebben we onze ogen uitgekeken. Het is een prachtig gezicht om zo’n enorme berg boven zo’n moderne stad te zien uitrijzen. Op straat is onmiddellijk te zien dat in Kaapstad (net zoals in de rest van de provincie Oost-Kaap) zwart en blank veel vrijer en gelijkwaardiger met elkaar omgaan dan in de rest van het land. Hier voelen wij ons een stuk prettiger bij!

Op donderdag hebben we de rit gemaakt naar het Afrikaanse Taalmonument in het stadje Paarl. Dit monument symboliseert de pijlers van het Afrikaans (o.a. Nederlands, Duits, Portugees, Maleisisch) en de ontwikkeling van deze taal. Vervolgens zijn we naar het historische dorpje Franschhoek in de Kaapse wijnstreek gereden. Dit dorpje dankt zijn naam aan Franse Hugenoten die zich met hulp van de VOC in deze streek hebben gevestigd. Na een bezoek aan het Hugenotenmuseum zijn we doorgereisd naar de universiteitsstad Stellenbosch, de ‘Eikestad’. Stellenbosch is daarnaast een belangrijk centrum voor de Zuid-Afrikaanse wijnbouw. We hebben hier dan ook een wijnboerderij bezocht, waar de liefhebbers konden deelnemen aan een wijnproeverij. Wijzelf hebben het gehouden bij een lekkere picknick in het park! ;) Helaas werden er geen rondleidingen gegeven over het terrein, omdat we nu buiten het oogstseizoen zitten. Pas rond april zal de druivenoogst hier starten.

De dag erna, vrijdag, hadden we wederom een vol programma: ’s ochtends een bezoek aan de Tafelberg en ‘s middags aan Kaap de Goede Hoop. In de ochtend was het nog even spannend of de Tafelberg gesloten zou zijn vanwege mist, zoals de dag ervoor, maar gelukkig was het een prachtige dag. Met een kabelbaan zijn we de Tafelberg opgegaan en we hebben hier bovenop twee uur lang rondgewandeld (en gesprongen, zie foto’s). Hiervandaan hebben we een schitterend uitzicht over de stad en de oceaan gehad! Mist kan hier wel ineens komen opzetten (het ‘Tafelkleed’), dus af en toe was het zicht wat minder. Natuurlijk hebben we ook even vanaf de Tafelberg gebeld naar het thuisfront, haha! ’s Middags zijn we doorgereden naar het Kaap de Goede Hoop National Park. Aan de voet van Cape Point, een uitkijkpunt met vuurtoren, hebben we samen lekker in het zonnetje pizza gegeten. Janneke kreeg hier een hartverzakking omdat een vogel een stuk pizza uit haar mond griste! Na onze lunch snel vele trappen en heuvels beklommen om vanaf de vuurtoren een mooi uitzicht te krijgen over het water (vlakbij Cape Point komen de Indische en Atlantische Oceaan samen). In verband met tijdgebrek hebben we daarna snel het treintje naar beneden genomen, omdat de bus alweer zou vertrekken richting Kaap de Goede Hoop zelf. Erg leuk om op dit beroemde punt te zijn geweest! We zijn er, na het verjagen van de vele Japanners, in geslaagd om eindelijk met de gehele reisgroep een leuke groepsfoto te maken! Hierna hebben we nog twee van de bekende witte Portugese padrões gezien. Deze grote witte kruizen zijn opgericht door de ontdekkingsreizigers Bartolomeu Dias and Vasco da Gama. Op de terugweg naar Kaapstad zijn we gestopt bij het kustplaatsje Simon’s Town. Hier leeft op een mooi zandstrand de grootste kolonie Afrikaanse pinguïns van het vasteland van Zuid-Afrika. ’s Avonds hebben we in Kaapstad in een restaurant onze laatste avond met de groep gevierd. Het is een gek idee dat de groep ons morgen zal verlaten!

Op zaterdagochtend zijn we samen met twee reisgenoten, Monique en Brian, afgereisd naar de Nelson Mandela Gate. Dagelijks vertrekken hiervandaan meerdere catamarans richting Robben Island. De eerste boottocht van vanochtend was eigenlijk al uitverkocht, maar het was de laatste kans voor Brian en Monique om Robbeneiland te kunnen zien. Daarom zijn we op goed geluk om 8.00 uur voor de kassa gaan staan in de hoop op annuleringen. En ja hoor: wonder boven wonder hebben we al vrij snel zelfs 4 kaartjes weten te bemachtigen! :D De boottocht naar Robbeneiland duurde een half uur en was voor Monique en Janneke toch wat te wild. Na het aanmeren van de catamaran werd de groep (300 man) verdeeld over bussen voor een rondrit over het eiland. Onze gids, zelf ook ooit een politiek gevangene, heeft ons hier zeer geëmotioneerd verteld over de geschiedenis van het eiland. Tijdens de rondleiding toonde hij ons onder andere de steengroeves waar alle politiek gevangenen te werk werden gesteld. Ook hebben we een bezoek gebracht aan verscheidene barakken binnen de gevangenis. Deze barakken waren ingedeeld op basis van o.a. etniciteit, afkomst/functie of misdaad. Uiteraard hebben we ook kort een blik kunnen werpen op de cel van Nelson Mandela. Al met al een ontzettend indrukwekkend bezoek!

Na de bootreis terug naar Kaapstad zijn we snel richting de taxistandplaats gerend (12.30 u) en het was nog even spannend of we op tijd terug zouden zijn bij ons hotel. Om 13:00 uur zou de groep namelijk al met de bus vertrekken richting het vliegveld. Gelukkig hebben we het gered en hadden Brian en Monique nog tien minuutjes om hun spullen in te laden. De rest van de groep zat in de lobby al op ons te wachten en was helemaal gereed voor vertrek. De meesten zagen toch wel op tegen de lange reis die zij tegemoet gingen: Kaapstad-Johannesburg, Johannesburg-Tripoli, Tripoli-Schiphol. Wij waren dus wel opgelucht dat wij zelf een rechtstreekse vlucht hadden geregeld! Hierna werd het jammer genoeg toch echt tijd om afscheid te nemen van al onze lieve reisgenoten. Knuffels, zoenen en natuurlijk de bus nazwaaien… Een heel gek gevoel om alleen achter te blijven; alsof we iets heel belangrijks vergeten zijn! Vooral Joshua en Klaas zullen we gaan missen. :( Met zijn tweetjes hebben we nog even thee gedronken in de lobby van het hotel, langzaamaan beseffend dat we nu toch echt alleen zijn! Langzaamaan hebben we ook aanstalten gemaakt om te vertrekken richting ons nieuwe hostel, Cape Town Backpackers. Een paar honderd meter van ons andere hotel vandaan, maar wel enorm bergopwaarts! Gelukkig hadden we kunnen regelen dat we onze zware tassen achter konden laten in het Lady Hamilton Hotel. Met alleen wat handbagage zijn we daarom vertrokken richting ons backpackershostel. De hele middag hebben we vrij weinig meer gedaan, uitgezonderd boodschappen doen, internetten, bellen en de reisdagboeken bijschrijven. Nu nog maar één dagje en dan moeten/mogen we alweer terug naar huis!

Vandaag, zondag, hebben we besloten de hele dag te gaan shoppen voor souvenirtjes; we moeten onze Randen immers opmaken! ;). In de mooie Compagnietuinen nabij de binnenstad hebben we nootjes gevoerd aan enorme eekhoorns, die hier gewoon uit je hand eten. Natuurlijk hebben we ook te voet de binnenstad van Kaapstad verkend. Hier hebben we Green Market Square bezocht, waar zelfs op zondag allerlei kraampjes te vinden zijn. Daarna hebben we de lange wandeltocht gemaakt naar het winkelcentrum in de wijk Waterfront. Uiteindelijk zijn we hier aan het eind van de dag geslaagd in onze zoektocht naar souvenirs, inmiddels bekaf! Na wat gegeten te hebben in de binnenstad zijn we weer vol energie richting het Lady Hamilton Hotel gelopen. Hiervandaan konden we meerijden met een bevriende reisleider van Klaas richting het vliegveld. We zijn gelukkig ruimschoots op tijd aangekomen bij het vliegveld en hebben snel ingecheckt. Linda werd nog tegengehouden omdat er nog een fles zonnebrandcrème in haar handbagage zat, oeps! Ook bleek het nog een heel gedoe om Jannekes backpack in te checken in verband met afwijkende afmetingen. Gelukkig was dit snel opgelost en daarna restte ons alleen nog héél lang wachten totdat het vliegtuig zou vertrekken. In het vliegtuig hebben we de tijd doorgebracht met slapen (Janneke wat meer dan Linda) en het kijken van films (Linda wat meer dan Janneke). ;) Om 3 uur ’s nachts werden we gewekt voor een volledige maaltijd, haha! De vlucht verliep prima en we zijn zelfs een stuk eerder dan gepland aangekomen. In verband met mist hebben we nog wel even rondjes gevlogen boven Zeeland, om uiteindelijk veilig te landen op Schiphol. Hier wachtte ons een warm onthaal door Jannekes broer Bas en Linda’s ouders. :D Het is een onvergetelijke reis geweest, maar we zijn weer thuis!

Bedankt dat jullie het geduld hebben gehad om onze lange verhalen te lezen (sorry! ;)) en ontzettend bedankt voor al jullie lieve berichtjes!

Liefs,

Janneke en Linda